per pagina
per pagina

Over Ann Demeulemeester

Ann Demeulemeester (1959) studeerde in 1981 af aan de modeacademie van Antwerpen. Ze is onderdeel van de zogenaamde ‘Zes van Antwerpen’, een groep generatiegenoten die aan dezelfde academie afstudeerde en die België als uit het niets op de internationale (mode)kaart zette. De Zes bestond naast Ann Demeulemeester uit Dirk Bikkembergs, Walter Van Beirendonck, Dries Van Noten, Dirk Van Saene en Marina Yee.

Direct na haar afstuderen won Ann Demeulemeester de Gouden Spoel, de Belgische prijs voor jonge ontwerpers, waar de hele groep van Zes de finale van haalde. Haar internationale doorbraak kwam enkele jaren later, toen de Zes hun collecties inzonden voor de British Designer Show in de Londense Olympiahall.

Het label ‘Ann Demeulemeester’ wordt gekenmerkt door een ingetogen stijl die zowel stoer als poëtisch is - in een interview in de New York Times treffend de ‘visuele incarnatie van een songtekst van Patti Smith’ genoemd. Het werd een wereldsucces.

 

Stills uit modeshows 2012

 

Inmiddels heeft Ann Demeulemeester de modewereld en haar label verlaten (sinds 2013) en leidt ze een leven van ‘vrijheid en tuinieren’ op een landhuis 45 minuten rijden van Antwerpen. Het label ‘Ann Demeulemeester’ bestaat nog altijd en wordt nu gemaakt door haar voormalige assistent Sébastien Meunier (artistiek) en haar voormalige compagnon Anne Chapelle (zakelijk). ’Mode slokt al je tijd op, je zit in een vast ritme en staat onder enorme druk. Ik wilde gewoon nog iets anders doen in mijn leven. En ik was moe, heel moe.’

‘Iets anders’ werd het ontwerpen van servies: eind 2019 gelanceerd in samenwerking met het Antwerpse merk Serax. De producten zijn even ingetogen en wonderlijk poëtisch als de kleding die ze creëerde.

 

 

Ann Demeulemeester werkt vrijwel haar hele leven nauw samen met haar levenspartner Patrick Robyn met wie ze een heel eigen beeldtaal heeft ontwikkeld. ‘Als je zo’n taal eenmaal hebt kun je die natuurlijk ook toepassen op iets anders. En wij zijn altijd makers geweest. Als we een tafel nodig hebben, dan kopen we die niet, die maken we zelf.’

De behoefte aan het ontwikkelen van servies kwam in eerste instantie voort uit het tuinieren: de groenten vroegen eenvoudig om een mooi bord. Ze is een zelfbenoemd perfectionist en zeker vier jaar lang verdiepte ze zich in de techniek van het boetseren. Ze nam masterclasses in porselein in Engeland en Frankrijk, liet een atelier in hun huis bouwen en ontwikkelde zo haar eigen borden. Pas toen gasten aan haar tafel regelmatig informeerden of ze haar servies konden kopen dacht ze aan de commerciële mogelijkheden. Een kennis koppelde haar aan de directeur van Serax, Axel Van Den Bossche.

Haar perfectionisme uit zich in nieuwe technieken, het servies Dé wordt bijvoorbeeld met nauwgezette, delicate penseelstreken met de hand geschilderd. Serax is een merk met een lange geschiedenis in de productie van servies en is gewend met allerlei designers samen te werken, maar toen Van Den Bossche de borden van Ann Demeulemeester zag was hij echt verrast ‘omdat hij nog nooit zoiets had gezien’.

Het duurde bijna een jaar voordat er een goed productieproces was gevonden, uiteindelijk heeft Ann Demeulemeester een groep keramisten in China getraind en zelfs voorzien van de juiste penselen. Inmiddels verloopt de samenwerking met Serax zo goed dat ze ook hebben besloten verlichting te maken, die begin 2020 uitkomt.

 

              

 

Haar stijl vinden wij krachtig en eigen. Het servies is ongelooflijk zorgvuldig gemaakt en heel rijk: je kunt, door de borden op verschillende manieren te combineren een fris en helder servies samenstellen, maar kies je bijvoorbeeld voor de verder ingekleurde bordjes dan wordt het servies weer heel mysterieus, als een eclips. Je kunt zien dat het servies met de hand geschilderd is, dat maakt dat wij denken dat het nooit gaat vervelen. Een prachtige eigenschap voor voorwerpen die je iedere dag gebruikt.

Ook haar lampen hebben een heel eigen signatuur, ze zijn anders dan de lampen die er op dit moment gemaakt worden. Het is tactiel werk gemaakt van breekbaar porselein en textiel. Ze tovert met licht: het is een prachtig sensueel spel van transparantie en schaduw.

Wij zijn blij dat we haar werk mogen voeren in onze winkel, het is een enorme verrijking voor de collectie die we verkopen.

 

Portret Ann Demeulemeester

© 2017 - 2020 Mud in May Amsterdam - woonaccessoires, meubels, cadeaus | sitemap | rss